torsdag 4. april 2013

vårsjal søker vår



Ett eller annet sted kom jeg over oppskriften Annis - vårsjalet er blitt mitt første ekte blonde-prosjekt. Slik så stuen ut da det ble tid for blokking av sjalet som først hadde fått en vask på ullprogram i maskin.....




Et gulvteppe er et fint sted å spenne opp strikk med knappenåler, og jeg målte opp avstandene etter beste evne slik mønsteret anga. Det passet overraskende bra med faktisk størrelse! Før jeg var ferdig med å få på plass alle nålene (gulv + plassering delvis under et tungt men lavt bord + gravidmage + alene hjemme = en sakte prosess!) ble sjalet nesten tørt, så jeg sprayet det skikkelig med vann og lot det ligge oppspent og tørke over natten.

Sjalet er også mitt første prosjekt med Supersoft fra Holst - det likte jeg godt. Jeg er minst like fornøyd med fargen som jeg var da jeg så garnet på nøste, det ble mykt og fint etter vask, og oppførte seg fint i blokkingen. Før jeg fikk spent sjalet skikkelig ut var jeg meget skeptisk til resultatet, men til slutt ble jeg faktisk ganske så fornøyd!




Det mest tricky med Annis var alle nuppene - de runde "klumpene" som syns best på bildet under. De skulle strikkes som sju masker/kast i en maske fra rettsiden, og de sju som en vrang maske fra vrangsiden. Det var skikkelig knot å få med alle sju! Jeg har sett lignende nupper strikket med bare fire masker/kast i hver maske, og tror jeg vil prøve meg på det neste gang.





Nå mangler det bare at det blir skikkelig vår ute og ikke bare i vasene inne!



12 kommentarer:

  1. For et arbeid! Skikkelig nydelig! og kjekt å høre at holst garnet er godt :) Har ikke prøvd meg på det enda *gleder meg*

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var lettere enn jeg trodde på forhånd, sånn totalt sett altså :) Og gøy å prøve Holst, ja!

      Slett
  2. Kjempelekkert! Vårleg og frisk farge! Og så nydeleg det siste bilete var, med bristeferdige knopper!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha :) Håper at alle knoppene vil bli til rosa blomster!

      Slett
  3. Superfint sjal i nydelig farge! Og så smart å ta gulvteppet i bruk da ;)

    Tusen takk for hyggelig besøk hos meg. Når det gjelder votteoppskriften, skal du bare følge den til fritidsgarnet ditt. Altså du trenger ikke regne om, enkelt fritidsgarn og dobbel Rauma blir omtrent det samme :) Lykke til! Vottene er bare superherlige :)

    Ha ei flott helg
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha :) Oppdaget at det sto fritidsgarn i oppskriften og, det var jo kjempebra!

      Slett
  4. For en nydelig farge!! Og et kjempefint sjal :)

    SvarSlett
  5. Wow det er virkelig flott - kult at du har en teppe å strekke det ut på - her ville katta ha kost seg og sjalet blitt mere katt enn ull. Drømmer om våren her også...vil også ha på vårsjal.

    Heidi / wool-rocks

    SvarSlett
    Svar
    1. Her får de ligge helt i fred på gulvet ja, iallefall i noen måneder til, vi får se hvordan det blir når vi får et krabbende menneske blant oss ;)

      Slett
  6. Er allereie i gang med ein prøvelapp til Annis-sjalet, men korleis i alle dager fekk du til nuppene? Det vart jo berre knot å strikke saman sju masker! Moglegheiter for juks her, eller?

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg sleit :) !!! Måtte til slutt ha eit mindre pinnepar ved siden av (ca str 3), som eg sette dei sju innpå og strikka den vrang, før eg sette den innpå den store vanlig pinnen igjen... Jukse-option er evt å berre strikke f.eks. 4 gonger heller enn 7 i kvar "nupp". har sett det bli fint med litt tjukkare garn iallefall! Gje gjerne lyd om det evt skulle funke :)

      Slett