lørdag 10. november 2012

strikkefasthetsomregning på en våt lørdag

Det er noe med skikkelig regnvær på en lørdags formiddag som gjør at roen senker seg litt ekstra - ingen vits i å gå ut, ikke fristende med byliv, ja må jobbe litt, men hvorfor ikke benytte formiddagen til radio, kaffe, planlegge et nytt prosjekt og endelig gidde å forske litt på strikkefasthet og hvordan man egentlig kan bytte garn i en oppskrift til et med en helt annen strikkefasther? Nerdings, I know.


Har et lass med Hubro fra Dalegarn liggende, fin farge, men det tiltenkte prosjektet er lagt på hylla, og det jeg har lyst til å strikke er egentlig designet for et mye tynnere garn. Har strikket en prøvelapp og prøver meg på følgende formel for å få ting til å stemme:

(STRIKKEFASTHETEN I PRØVELAPPEN : OPPGITT STRIKKEFASTHET) x OPPGITT ANTALL MASKER FOR OPPLEGG = ANTALLET MASKER JEG MÅ LEGGE OPP


Litt kontor nå, og så må jeg vel nesten starte såvidt på dette prosjektet og, ikke sant? God lørdag!

(PS: Tusen takk svigerinne, svoger og De Tre Bukkene Bruse for fin kopp i tidlig bursdagspresang! Koselig at mellomste bukken bestemt mener O-en ikke står for Olaug, men for Onkel Tor... DS.)

6 kommentarer:

  1. Perfekt lørdagsnerding, og ikke så ulikt min. Regnet utenfor frister ikke akkurat til turgåing eller noen annen aktivitet utendørs, så her har formiddagen gått til jakten på det perfekte, lysgrå, tykke garnet til å matche noe gul neonfarget merino jeg har liggende. Vel anvendt lørdag! God jobbing og god strikking.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hørtes også fint ut :) Si gjerne fra om du finner det ut, jeg har litt neon liggende som jeg ikke helt har bestemt hva jeg skal gjøre med. God lørdag videre!

      Slett
  2. Så flink du er som strikker lapp og regner :) Vi er vel flere som burde gjort det innimellom *kremt*

    SvarSlett
    Svar
    1. Altså, det er en grunn for at det ble blogginnlegg av det, ikke akkurat hverdagskost med sånt her heller ;)

      Slett
  3. Her var det mye fint! Jeg vet det er skikkelig ut å "følge offentlig", men jeg gjør det likevel :) Blir spennende å se hva du skal gjøre med Hubroen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, så hyggelig :) Jeg sliter litt med den Hubroen, ass... Syns det er fryktelig tjukt! Men lover å dele om jeg skulle komme i mål med noe :) (Og for ærlighetens skyld, dersom jeg må gi opp og...)

      Slett